Budete cestovať lietadlom? Spoznajte svoje práva a pripravte sa na možné komplikácie
Ale nie vždy ide o šťastnú voľbu, nakoľko aj v tomto odvetví sa môžeme stretnúť s neželanými situáciami, najmä ak ide o meškanie letu a našou následnou bezmocnosťou, respektíve odkázanosťou a neschopnosťou s touto krivdou niečo spraviť. O to viac v prípade, ak vravíme o meškaní dlhšom než tri hodiny alebo priamo o zrušenom lete.
Žiaľ, rovnako ako aj v leteckej doprave meškania nebývajú výnimkou, no môže byť medzi nimi zásadný rozdiel v odkázanosti na to, o akom dlhom meškaní vravíme a aké nám následne vznikajú nároky.
Nemusíme vravieť o niekoľkominútovom meškaní, ale v nejednom prípade sa počíta priam na hodiny. A vieme, že takáto situácia dokáže plány reálne skomplikovať. Nielen z pohľadu dlhého čakania, ale tiež v tom, že nestihneme ďalšie prípoje a skrátka plány sa sypú na prach, v lepšom prípade sa riadne domotávajú. Veľa ľudí možno zvolí naštvanosť, paniku, pocit beznádeje, ale stále sa nájde veľa tých, čo chcú požadovať kompenzáciu. Právom!
V súlade so zákonmi EÚ cestujúci majú právo na rôzne druhy kompenzácií, pričom ak vravíme o meškaní 2 hodiny, respektíve menej než 3 hodiny, zákazníci leteckej spoločnosti majú nárok na preplatenú stravu, ubytovanie, dva telefonáty a e-mail.
Iná situácia ale nastáva, ak ide o dobu dlhšiu než 3 hodiny alebo zrušenie očakávaného príletu. Vtedy cestujúcim vzniká nárok na finančné odškodnenie (250 – 600 eur), no celý postup nemusí byť taký zrejmý a jednoduchý. Vždy je preto lepšie v tomto prípade osloviť agentúru, ktorá sa na konkrétny typ kompenzácie orientuje a ponúka vám svoje služby.